We zijn weer lekker bezig

Het zonnetje gaat weer schijnen. Er komen weer veel bootjes langs varen. De tent kan weer open. Kortom tijd om weer volop aan de klus te gaan.

De eerste klus op het programma is de bilgepomp. Vroeger zat er een grote pomp in de boot om de bilge leeg te pompen die werd aangedreven door de motor. Zoals zoveel dingen in de Birgitte is ook deze groot en zwaar, maar draaide deze niet meer. Echter doordat het dus lomp en eenvoudig gemaakt is is het wel weer gangbaar te krijgen. Dus Sebas stort zich op het weer gangbaar krijgen van deze pomp. Na wat avondjes zweten heeft hij hem weer draaiend en wordt er een testopstelling gebouwd. Er wordt eerst droog getest. Dus zonder impellor en water. Trots komt hij met een filmpje weer thuis. Hij doet het! En ik moet zeggen het ziet er wel indrukwekkend uit. Daarna word ik aan het werk gezet. Ondertussen hebben we namelijk ook de handleiding op internet gevonden. Hierin staat bij welk toerental er hoeveel water wordt verpompt. We hebben besloten dat we de pomp los willen van de hoofdmotor, omdat we dan niet telkens als we de bilge willen leegpompen de hoofdmotor hoeven te starten. Kortom, er moet een losse electrische motor komen om de pomp aan te drijven. Tijd dus om te gaan rekenen met overbrengingsverhoudingen en vermogen. Vele discussies volgen. Maar na een paar avonden zijn we eruit. We weten welk vermogen en welke poulies we nodig hebben.

Ondertussen zijn we ook klaar voor test twee. De natte test. Sebas heeft de pomp toch weer even aan de motor gehangen en de impellor geïnstalleerd. Waarbij je overigens niet moet denken aan een kleine impellor, maar echt een hele grote. Voor het leuk staat de reserve al een tijdje op tafel. Gewoon omdat hij zo leuk is. Misschien gaat het toch niet helemaal goed met ons?

Test opstelling 2

Test opstelling 2

Test twee is echt indrukwekkend. Je ziet het peil in de bilge echt super hard zakken. Sterker nog om de pomp een beetje te kunnen blijven testen, moeten we weer water in de bilge laten lopen. Een raar idee, maar ja, het is zo weer weg. Dus kunnen we er wel weer om lachen. Nadat we de bilge twee keer hebben leeggepompt weten we dat het erg goed werkt en moeten we eigenlijk weer wat anders nuttigs gaan doen. Gelukkig komen m`n ouders op dat moment met de Novatrix even buurten en hebben we dus een reden om het nog een keer te doen. We moeten dit toch even laten zien? De Novatrix ligt voor de verandering een keer langszij en daardoor lijkt het als je op de goede plek staat net of we weer kunnen zeilen en twee masten hebben. In gedachten dromen we allebei weer even weg. Nog even door klussen en dan gaat het vast ooit gebeuren!

We kunnen weer zeilen ;)

We kunnen weer zeilen 😉

Dit doet ons wel extra realiseren dat we moeten kunnen blijven varen. Op dit moment gaat dit niet, omdat het stuwdruklager nog uit de boot is. Eind vorig jaar hebben we deze eruit gehaald omdat deze veel herrie maakte en als we er olie in stopte liep dit er net zo hard weer uit. Kortom, niet goed en moet dus iets aan gebeuren. Dat ding is echt loodzwaar en wil niet zomaar uit elkaar. We besluiten ons paasweekend hieraan te besteden en we moeten en zullen winnen!

Het drukaslager

Het stuwdruklager

Het probleem is dat er voor de lagers een apparaat zit wat we niet herkennen en dus ook niet weten hoe het uit elkaar moet. We proberen van alles, maar zonder enig resultaat. Uiteindelijk maken we alles vast aan een bok. Maak ik een malletje voor gaten die in de ring om de as zitten en maken we een plaat met deze bout gaten en een enorme hefboom in de hoop dat het gaat draaien. Er staat namelijk wel iets op het apparaat en als we dat googlen lijkt het erop dat er schroefdraad op de as zou moeten zitten en dat je alles eraf kan draaien. Echter draait het niet en draaien we de bouten krom of springt Sebas z’n  mooie laswerk of moet ik bakwerk zeggen? Iedereen bakt toch met Pasen dus wij ook, maar dan anders…

Het begin van het maken van de constructie om het druklager uit elkaar te krijgen

De boutjes vinden de krachtige Sebas toch iets minder leuk…

 

 

Na nog meer lassen en zweten draait het uiteindelijk aan het eind van de zondag. Maar ja, het gaat nog steeds geen kant op. Teleurgesteld geven we het maar op voor die dag. Maar ook mijn vader kan het niet hebben en googled door. Hij vind uiteindelijk wat het is: een klembus. Deze zit er met het idee dat als er ooit iets in de schroef komt en de as dus niet meer kan draaien, maar de motor dit nog wel doet deze bij een bepaalde kracht gaat doorslippen. Het dus een extra beveiliging. Nu weten we hoe het in elkaar zit en hoe het zonder te slopen uit elkaar kan. Dus op tweede paasdag gaan we weer aan de slag. Met een poulitrekker krijgen we het uiteindelijk los. We vieren een klein feestje. Helaas zijn we er dan nog niet. Er zitten nog twee lagers achter en ook die zijn er natuurlijk niet zomaar uit. We verbouwen dus de strips iets voor de bevestiging, zodat we ook hier een poulitrekker op kunnen zetten. En zo geven uiteindelijk de lagers zich ook gewonnen. Daarna volgt een geruime tijd van schoonmaken en kijken hoe erg de schade is. De lagers grommen en zien er niet uit als zo moeten (putten in de schalen en tonnetjes). Ook de as is beschadigd en is ingelopen. Helaas een teleurstelling na onze overwinning van het uit elkaar krijgen. De rest van de avond proberen we dus alleen maar onze overwinning te denken. Helaas worden we de volgende dag nog harder met onze neus op de feiten gedrukt als we uitvinden wat de lagers kosten. Dit zijn geen lagers van een paar tientjes. Het zijn namelijk  tontaatslagers en dan ook nog asymmetrisch. Die dingen kosten honderden euro`s per stuk. We kijken nog even of we de oude toch niet kunnen redden, maar helaas. Ze zijn wel zo mooi dat we ze niet weg kunnen gooien. Dus ook deze bewaren naast de impellor. Zo wordt het drukker op tafel met technische dingen. Maar wij genieten ervan. Ondertussen werken we hard om niet de hoofdprijs voor de lagers te betalen en knappen we de behuizingen verder op. Ze gaan mooi in de blauwe en gele verf. Ach soms zit het mee, maar meestal zit het tegen…

Bijna uit elkaar!

Bijna uit elkaar!

Uit elkaar!!

Uit elkaar!!

Dan wordt het tijd om ook echt aanboord of rondom de boot verder te gaan. Ik probeer weer een stukje te breeuwen. Helaas gaat het nog steeds niet goed met mijn rechter arm. Dus probeer ik het met links, natuurlijk gaat dit niet goed. Je kan gewoon niet goed genoeg kracht zetten. Dus dacht ik, ik doe het toch heel even met rechts. Natuurlijk doet het na twee slagen al echt weer pijn. Dus dit wordt niks. Tijd voor iets anders.

In dezelfde week heeft het nogal gespookt qua wind en zagen we dat de steiger constructie nog niet echt ideaal was. Dit doordat de palen nog niet allemaal met elkaar verbonden zijn of met de kant. We besluiten hier eerst maar eens werk van te maken. Met als voordeel dat we dan straks langs de boot kunnen lopen en dat we dus veel makkelijker de dekrand verder kunnen maken. De lange bouten en boren worden dus weer opgezocht en we gaan op juiste palen jacht. Ondertussen blaas ik ook de bijboot weer op, want hoe komen we anders bij de paal?

Eerst installeren we een balk van de laatste paal naar de kant. De achterste paal staat namelijk verdraait en met deze balk kunnen we hem weer recht trekken. Zo gezegd zo gedaan.

IMG_4070

Installatie balk 1

 

Dan installeren we een balk tussen de achterste balk en ons middenstuk. Nadat we dit gedaan hebben en even wat drinken om bij te komen bedenken we dat het wel heel handig zou zijn als we daarnaast ook kunnen lopen. Dus installeren we nog een balk naar de kant en leggen daar een stuk loopbrug op. Dan kan de rubberboot er nog precies naast en is versie 2.0 van de steiger voorlopig klaar. Er moeten nog wel wat paaltjes in de kant worden geslagen, maar dan moeten we eerst even vragen of daar geen kabels ofzo lopen. Dus dat moet nog heel even wachten. Tussendoor krijgen we nog even gezelschap van Rick. We hebben namelijk `s ochtend nog even zijn banner opgehangen voor 112 pleziervaart (www.112pleziervaart.nl) en die moet natuurlijk even geïnspecteerd worden.

Rick op visite. Altijd een veilig gevoel ;)

Rick op visite. Altijd een veilig gevoel 😉

Steiger 2.0

Steiger 2.0

Om een lang verhaal kort te maken. We zijn weer lekker bezig en zullen jullie dus ook weer vaker op de hoogte brengen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s